onsdag 11 september 2013

AST diagnos grupp

Idag tog jag mig iväg till diagnosgruppen. En grupp för oss med Aspergers och kanske någon annan bokstav.

Jag trivs i denna grupp om åtta personer. Trots att det bara är mitt andra tillfälle, kan jag helt slappna av och bara ta in information och dela med mig av mina egna erfarenheter.

Idag pratade vi om hur vi kan uppleva världen genom detaljseende. Jag är en sådan detalj person. När jag kommer in i ett rum fullt med människor är det detaljerna som först tar plats i mitt medvetande . Det kan vara detaljer som en tavla , färgen på väggarna eller en persons slips. Att se det stora sammanhanget tar för mig lång tid, kanske till och med flera tillfällen i samma miljö. Det som en NTV are skulle snappa upp direkt exempelvis att här sitter en grupp av människor som ska diskutera politik, tar för mig en evighet att snappa upp . Mitt huvud har fullt upp med att sortera alla detaljer och skapa en helhet.

Sedan pratade vi om automatisering, dvs att kroppen automatiskt utför något den gjort förut exempelvis att cykla. Jag saknar automatisering i många moment. När jag diskar måste jag koncentrera mig på att lyfta upp tallriken , skölja av den och ställa den i diskmaskinen. Om någon pratar med mig eller rör vid mig bryts min tanke och jag får börja om från början. Detta tar otroligt mycket energi.

Mycket bra information fick jag om mitt funktionshinder idag. Vi pratade om hur tröttande köpcentrum kan vara när man inte har förmågan att filtrera bort allt det oväsentliga som ljud, starka ljus, lukter, knuffar och allt annat som distraherar. Jag säger bara tack internet och matkasse. Me like

Trots att jag har dessa problem älskar jag ändå min förmåga att se dessa små detaljer som andra bara låter passera förbi . En spindel i sitt nät, en ros i knopp eller ett fönster med en spännande växt på fönsterbrädan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!