Exekutiva funktioner - Målinriktat beteende

Vid både Aspergerssyndrom samt ADHD kan din exekutiva förmåga vara nedsatt. 

Vad är en exekutiv förmåga?

Förmåga att kunna formulera kortsiktiga och långsiktiga mål. Kunna göra en hållbar plan och genomföra den för att nå målet.

Vad är en exekutiv funktion?

Ett samlingsnamn för flera funktioner som samordnar olika typer av information som behövs för att sätta upp och nå mål. För att kunna göra detta krävs att du via ord och inre bilder kan föreställa dig vägen till målet. Sedan måste du ha tillräckligt med uthållighet för att genomföra det du önskar. 

Förmågan att gå från tanke till handling

Informationsprocessen
Generalisering
Automatisering
Arbetsminne

Informationsprocessen
Personer med AST kan ha ett annat sätt att ta in och bearbeta information. 

Ta in information=>Minnas Bearbeta Planera=>Utföra=>Utvärdera 
genom sinnena         Hämma impulser
Ta reda på vart i informationskedjan du har som störst svårigheter. Är det redan vid informationshämtningen så blir följande steg svårare. Många med AST och ADHD har svårt att få ihop en hållbar plan och andra har svårt att genomföra den. 

För mig är, som är impulstyrd är det just impulser som kan få mig på villovägar från min ursprungliga plan. I och med att jag medicinerar med Ritalin så är det impulsiva beteendet dämpat vilket ger en mer harmonisk tillvaro. Sedan har jag problem att tolka informationen som kommer in och då speciellt om det är mycket olika slags information samtidigt. 

Generalisering
Generalisering är att kunna använda tidigare inlärd kunskap i ett nytt sammanhang. Vid svårigheter med detta kan varje situation upplevas som en ny situation. Det kan vara svårt för andra människor att förstå att kunskapen kan vara bunden till en person, plats eller viss tid. 

För mig är det svårt att hitta en specifik vara i en butik om den bytt förpackning. Då måste jag anstränga mig mycket för att kunna hitta varan, om jag ens gör det. Troligtvis har jag lämnat affären frustrerad över att varan inte längre fanns kvar. I mitt fall så får jag mycket hjälp av min boendestödjare som enkelt hittar varan i dess nya förpackning. 

Bristande generalisering kan också innebära att ett inlärt specifikt beteende i en miljö inte självklart kan tillämpas i en helt annan miljö. Exempelvis så kan ett barn hänga upp sin jacka efter rasten på sin krok utanför klassrummet,  men det är inte självklart hemma. 

Automatisering
Detta innebär att man kan göra saker utan att aktivt behöva tänka på dem. Vid automatiseringsproblem kan det vara svårt att göra två saker samtidigt, tex lyssna och prata eller äta och prata. Varje enskilt moment kräver ett aktivt tänkande, vilket är tröttande.

Jag har bristande automatisering när det gäller många saker. Exempelvis måste jag aktivt tänka hur jag ska hålla tandborsten och titta i spegeln och koncentrera mig så att ingen tand glöms bort. Om jag blur störd måste jag börja om från början igen. Det gäller även när jag ska diska, duscha och många andra vardagliga tillfällen som borde vara automatiserade för jag har gjort dom så många gånger.

Idag berättade min son för mig, som också har AST, att när han tittar på bio är det olika hur mycket han skräpar ner beroende på om filmen är bra eller dålig. Om filmen är bra så koncentrerar han sig så mycket på allt som händer, alla sinnesintryck jobbar för fullt och då hamnar popcornen överallt utom i munnen. Är filmen däremot dålig kan han helt fokusera på att hålla i popcornmuggen och lämnar en ren plats efter sig. 

Ojämn dagsform
En person med Autismspektrumtillstånd har ofta en mycket ojämn dagsform. Det beror på att tröttheten kan komma efter en dag utan dom vanliga rutinerna eller att sömnen varit bristfällig. Den ojämna dagsformen kan vara en källa till missförstånd för omgivningen men kan även vara svår för en själv att förstå och acceptera.

Jag har alltid varit en, som jag kallat det humörsmänniska som vissa dagar är på topp för att nästa dag vilja dra täcket över huvudet och vara ensam. Efter att jag blev utbränd har mina energitoppar varit väldigt mycket färre och vilan har behövt vara över en lång tid. Inte bara en dag under täcket, utan flera dagar och ibland har en sjukhusvistelse krävts för att få kraften tillbaka.  

När det gäller barn som har AST kan man bli väldigt frustrerad över dessa dippar då ingenting fungerar. Det är som en blixt från klar himmel. Helt plötsligt så fungerar inte morgonrutinerna och allt vänds upp och ner. För att sedan nästa dag vara precis som vanligt. Det är denna oberäklighet jag funnit mest stressande som mamma åt en Aspie. 

Arbetsminne
Det blir svårt i vardagen om arbetsminnet är kraftigt begränsat. Det kan vara svårt att komma ihåg muntliga instruktioner och att orka lyssna någon längre stund. Ibland är det svårt att hålla i minnet till senare vad man vill säga. Istället måste man avbryta för att inte riskera att man glömmer bort något viktigt.

Arbetsminnet var det som jag hade sämst resultat på av alla tester som gjordes under min NPF utredning. Jag hade tydligen ett anmärkningsvärt dåligt arbetsminne så jag har haft förmånen att delta i Cogmeds Arbetsminnesträning. Detta gjorde att jag ökade min förmåga att hålla information kvar i minnet samt att jag har lättare att följa instruktioner. Mitt självförtroende stärktes och jag vågade helt plötsligt lita på att min hjärna kunde minnas exempelvis en portkod.