fredag 5 september 2014

Familjen Svensson- Ja tack !

Snälla, låt oss få vara familjen Svensson för en timme, en minut eller blott en sekund av vanligt liv.

Skolstart, jobbstart, gymstart och nya sunda rutiner så ser väl målbilden ut för dom flesta familjer nu i september. Jag är grymt avundsjuk på dom vars liv rullar på och som med enkelhet kan bocka av 'att göra listan' för att sedan andas ut och se att allt rullar på. För oss, i en dysfunktionell familj är det bara en enda stor omväg med strul och åter strul innan vi tillsist landar utmattade i soffan.

Vet inte vart i det enorma garnnystan av strul jag ska börja men jag väljer att dra i äldsta sonens tråd.
Skolstarten blev gips av ben och hemmasittande första veckan av höstterminen. Han börjar sjuan och får en ny lärare med nya regler och rutiner. Min tonåring med Asperger och ADD är ungefär lika flexibel som en kloss som inte kan rubbas överhuvudtaget utom när hans regler gäller . Det tar upp hela familjens engagemang att få honom in i duschen med plast över gipset, kryckor och hans labila humör . Han kämpar oerhört för att få allt att fungera och jag lider med honom inför ovissheten som väntar inför skolstarten. Jag följer med första skoldagen och jag viker mig inte en endaste tum för hans känsloyttringar och krav på att åka hem. Nu har han varit i skolan sedan dess och faktist blivit tvingad att anpassa sig. Det är väldigt nyttigt för honom och vi har lyssnat och funnits för att stödja honom i det nya. Igår blev han förkyld och är nu hemma igen.

Sedan är det Lillis , min elvaåriga kille som precis fått diagnos ADD. Idag var det dags att träffa läkare och få pröva ADHD medicin. Starten på besöket gick bra,  och hon var precis påväg att skriva ut ett recept Concerta när blodtrycket visade för höga värden. Trots att han vilade i tio minuter ville blodtrycket inte sänkas så nu väntar en utredning och eventuell blodtrycksmedicin . I och med detta skjuts medicineringen upp på obestämd framtid och han får fortsätta att gå i skolan som vanligt. Han har stora uppmärksamhets och koncentrations problem och blir ofantligt trött mot slutet av dagen. 

Om två veckor ska jag ha ett nytt samtal med försäkringskassan angående ansökan om ytterligare vårdnadsbidrag. Jag har redan ett halvt för äldsta sonen. Hur ska jag lyckas förmedla att ALL min tid går åt till barnens möten, hjälp med att strukturera, påminna, läxor, dusch, motion och kärlek. Det som är mest skrattretande i det hela är att samma försäkringskassa utreder min möjlighet att återgå till arbete . När skulle jag arbeta? Det finns ingen ork kvar när dagens måsten är gjorda . Jag har sömnbrist och min läkare har ordinerat ökad sömnmedicin för att ge mig möjlighet att vila.

Förlåt för mitt gnälliga inlägg men ibland önskar jag bara att saker flyter på som i en Svensson familj. 

2 kommentarer:

  1. Du kan trösta dig med att vi är flera ;) Jag är en trebarns mamma som gått in i väggen. Jag håller på att utredas för asperger och ADHD m.m. och dom har redan konstaterat att jag förmodligen har båda (hoppas att jag inte har ännu fler diagnoser bara ;) ).

    Min 13 åriga dotters utredning ska börja nu. Hon var mobbad i sexan och började skära sig själv och fick självmordstankar. Hennes humör är directly from the hell, humöret kan skifta ögonblickligen från glädje och upprymdhet till ångest och nedstämdhet. Bara att få henne iväg till skolan är nästan en mission impossible.

    Jag jobbar just nu halv tid och orkar knappt det. När jag tänker bakåt i tiden så har jag aldrig riktigt orkat arbetslivet, har i princip alltid varit på gränsen till utmattning. Jag börjar nu inse att det beror på sårbarhet som man har på grund av ADHD och asperger.

    Jag tycker att det är påfrestande att sköta hemmet och hushållet, en massa papper som måste fyllas i och skickas hit och dit, gympakassar med ruttna handdukar, gigantiska tvättberg o. s. v. Inte konstigt att man knappt orkar jobba utanför hemmet! Att baka cup cakes och skapa trädgårdsdekorationer av betong står inte direkt på min att göra lista! Jag har slutat att läsa inredningstidningar, mattidningar och liknande, jag orkar knappt ens byta gardiner någon gång (julgardinerna hänger kvar i köket men det är ju snart jul igen). Om jag lyckas att åstadkomma en måltid med fiskpinnar och mos så är jag fullständigt nöjd.

    Sen ska man förstås utvecklas själv, meditera, yoga, hålla på med mindfullness, springa maraton och så vidare, jag orkar fan inte, det duger för mig att promenera i solskenet med hunden ;)

    Nu fick jag också klaga lite ;)

    Kram

    P.S. Du kan kolla på min blogg om du vill:
    www.pmsmonstrets.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg. Ibland eller allt för ofta är det för mycket som ska göras.

      Radera

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!