måndag 8 maj 2017

Sömn

Jag deltar i en kurs på Aspergercenters vuxenteam som handlar om energi. Att lära sig hushålla med sin energi och lära känna sig själv. För att kunna göra aktiva val istället för att lägga energi på fel saker, sysslor eller personer.

 Första ämnet är sömn och jag tänkte dela med mig av några råd som jag tog till mig under kurstillfället.  För att lättare komma framtill vad jag som person kan ändra på så  lär vi oss att dela upp problemområden i tre olika delar: Aktiviteter / sysslor. Din förmåga. Omgivningen.

Sömnen kan förbättras genom att använda sig av eller ändra saker i följande områden:
Aktiviteter och sysslor. Det man gör.

  • Undvik koffein och sötsaker på kvällen
  • Gå och sov samma tid
  • Gå upp samma tid
  • Prata inte om jobbiga / stressande saker
  • Ha endast sömn och sex i sängen
  • Lås tankarna vid en egen berättelse

Din förmåga. Egen motivation.


  • Skriv en lista med fördelarna av att sova tillräckligt


Omgivningen; Fysisk miljö, Människor, Hjälpmedel


  • Skaffa svala sängkläder, i lyocell
  • Få ett kedjetäcke alt. bolltäcke utskrivet
  • Skaffa ett gult filter till din IPad eller annan bildskärm
  • Svalt och mörkt i sovrummet 
  • Skaffa en sömnapp
  • Använda Philips Wake -Up light

För mig personligen har jag börjat gå upp vid samma tid varje morgon. Jag har dammat av min Philips Wake -Up light och vaknar nu till ett långsamt stigande ljus samt fågelkvitter. Jag är helt slut varje morgon men har efter en timme funnit energin igen. Resultatet är en betydligt mer aktiv förmiddag. För mig har allt fokus legat på kvällsrutinen och det var en ny kunskap att det viktigaste är att vakna samma tid. Oavsett när du gick och la dig. 

Jag hoppas att du fått något råd som kan hjälpa dig till en bättre sömn och i och med det mer energi under dagen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!