söndag 14 april 2013

Hämtat från Dansa i regnet

Vill dela en otroligt underfundig text skriven på bloggen Dansa i regnet av Rapunzels mamma. En blogg som jag varmt rekommenderar. Då den beskriver en mammas kärlek till sin dotter och deras resa att förstå varandra.



Häromdagen publicerade Rapunzels mamma en text som verkligen berörde mig. Jag tror att alla som på något sett kommit i kontakt med NPF-diagnosernas diagnoskriterier kommer att finna denna lika rolig som jag gjorde!  Nedan beskrivs hur en påhittad diagnoskriterier för normalt funtade personer kan se ut, i förhållande till oss med någon neuropsykologisktfunktionshinder. Läs nedan och njut! me like





Hej, jag är Rapunzels mamma och jag är NTV.

(Ni: "HEJ RAPUNZELS MAMMA!")
I dag vill jag berätta för er om min diagnos.
NTV (Normal Tills Vidare) skapar en hel del svårigheter för mig i min vardag. Jag ser inte samma saker som andra i min familj ser. Till exempel har jag svårt att fokusera på detaljer. Jag tenderar att hela tiden se helheter i saker vilket förvirrar mig när jag till exempel skall hjälpa min dotter med läxorna. Jag har en sorts impulsstyrd lösningsfokusering som gör att jag har svårt att stanna upp tillräckligt länge i en svår känsla som exempelvis den totala förtvivlan som uppstår när en mössa är borta! I dessa situationer börjar jag genast att leta efter mössan i stället för att på ett adekvat sätt stå kvar och skrika. När människor kommunicerar med mig läser jag in olika förtäckta budskap hela tiden vilket förvirrar kommunikationen. Jag kan tro att någon är kaxig eller manipulativ när den egentligen är helt uppriktig. Då har jag läst in något irrelevant tonfall, tolkat in någon ofrivillig rörelse eller återigen fått för mig att det finns ett sammanhang som på något sätt spelar in. Detta leder till oerhörda konflikter hemma. Jag har också perceptionssvårigheter vilket gör att jag inte uppfattar smaker som andra i familjen gör. Jag kan till exempel inte skilja på innehållet i två olika mjölkpaket som är öppnade olika dagar. Jag kan heller inte känna ifall en maträtt har förvarats i kylskåp innan den värmts upp eller ej. Jag kan därför ofrivilligt ibland servera helt oätlig mat till resten av familjen. Ett av mina största problem är att jag lätt blir irrationell och impulsstyrd och har mycket svårt att hålla mig till nödvändiga och självklara vardagsscheman. Jag kan få plötsliga infall, ändra planer eller helt enkelt inte planera alls utan bara driva omkring och göra saker på måfå på ett sätt som jag inte ens kan förklara för min omgivning. Detta är förstås oerhört påfrestande för andra familjemedlemmar men jag kan helt enkelt inte rå för det! Jag kämpar dagligen med mina svårigheter och försöker bli en riktig människa, en sådan som min dotter till exempel. Hon tycks förstå och behärska alla de där sakerna som jag hela tiden måste tänka efter för att klara av. För er som inte är bekanta med NTV har jag bifogat diagnoskriterierna här nedan så som de ser ut enligt DSM-IV-PH (DSM-4-På-Hittad):

Diagnoskriterierna i DSM-IV-PH
A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:
1. Påtagligt bristande förmåga att tala konkret. Användande av varierade och osammanhängande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester.
2. Oförmåga att etablera kamratrelationer som är inadekvata för utvecklingsnivån.
3. Bristande förmåga att behålla glädje, intressen eller aktiviteter för sig själv (t.ex. visar, tar med sig eller uppmärksammar andra på sådant som är av intresse).
4. Brist på social eller emotionell ensidighet.
B. Osammanhängande, spontana eller obefintliga mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
1. Omfattande växlingar mellan flera skiftande och varierande intressen som är abnorma i flyktighet eller skifte av fokus.
2. Osammanhängande fokusskifte på ospecifika, oplanerade handlingar eller aktiviteter.
3. Enstaka irrelevanta och spontana motoriska manér (t.ex. plötsligt och för situationen irrelevant peka eller klappa med händerna, förenklade rörelser med hela kroppen)
4. Enträgen fascination inför helheter (missar väsentliga detaljer).
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).
E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.
F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

2 kommentarer:

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!