fredag 26 juli 2013

Cogmed Arbetsminnesträning

Idag var jag på mitt sjätte tillfälle av mina totalt tjugofem Arbetsminnestränings tillfällen. Cogmed Arbetsminnesträning finns också för barn och kallas då Robomemo. Det är ett datoriserat träningsprogram, utvecklade för att träna upp arbetsminnet.  I snitt förbättras Arbetsminnet med 20 procent efter avslutad träning.

Jag som har ett väldigt problem med att  minnas det mesta är detta verkligen en förmån att få ta del av. Jag har en coach, i mitt fall min psykolog som visar och guidar mig. Sedan lämnas jag ensam i ett rum med en dator och hörlurar. Alltså inget annat än mina egna tankar borde distrahera mig. Första gångerna så klarade jag inte att fokusera under hela tiden, utan tappade koncentrationen under halva tiden för att sedan bygga upp den igen. Idag inträffade ett typiskt ADHD problem, tappat fokus pga att inget nytt händer. Tråkigt! Hjärnan jobbar för fullt med att hitta på något annat mer stimulerande att tänka på. Detta resulterade i en massa slarvfel redan från start.

 Intressant detta, hur det blir så uppenbart vilka svårigheter jag har med att koncentrera mig om det inte är något som jag är intresserad av. Hursom är det en del som jag ska träna upp genom Cogmed QM. Måste medge att det är betydligt mer stimulerande än jag trott. Lite läskigt dock, det faktum att programmet är tillverkat med oss ADHD hjärnor som grund. Vilket gör att jag hela tiden måste vara tokfokuserad för att komma vidare till nästa nivå. Inget slappande här heller. Programmet justerar hela tiden svårighetsgrader så att man ligger och nöter där det krävs som mest koncentration. 


Jag vill verkligen rekommendera alla som på något sätt har ett begränsat arbetsminne att be att få genomföra träningen. Ni kan också gå in och testa programmet:
training.cogmed.com 
Användarnamn:test
Lösenord:test99

Jag är stolt över att jag kommit dit sex gånger med flaggan i topp. Det är första gången på flera år då jag har satt upp ett mål som jag kommer att klara. Energin är här och modet finns! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!