onsdag 7 augusti 2013

Vem är jag?

Det råder en förvirring i mig, försöker att tolka verkligheten runt omkring mig men når ingen slutsats. Vem är jag och framförallt vilka är ni?

Med Ni menar jag alla ni NTV-are, utan diagnoser som för mig just nu ställer till det för mig. Jag har ju alltid trott att ni är lika genuint ärliga, lojala och empatiska som jag är. Känner mig dum! Dum som på något sätt befunnit mig i en såpbubbla glatt ovetande om andra människors gliringar, oärlighet, egoism och bara allmänt annorlunda tänkande och varande. 


Så vad göra när jag känner så här. Jag får väl börja bena ut vad jag står för, så kanske Ni NTV-are kan ta efter några av oss Aspies egenskaper. 
  •  Håller konversationer som är fria från undermeningen eller dolda avsikter.
  • Fascination av ord och ordvitsar. 
  • Älskar ordbaserad humor.
  • Originellt perspektiv vid problemlösning.
  • Experimentellt minne och återgivande av detaljer.
  • Fast bestämd att hitta sanningen.
  • Otroligt kunnig inom ett eller flera intresseområden.
  • Kunskap om rutiner och fokuserar på att ordning och reda följs.
  • Lyssnar utan att döma eller göra antaganden.
  • Entusiastisk inför unika ämnen och intressen.
  • Ofta omtänksam och hjälpsam även till människor utanför vänkretsen.  
  • Fylld av en optimistisk tilltro på den genuina vänskapen. 
  • I kärleksrelationer lojal och någon man kan lita på. 


Världen vore helt klart mycket lättare och vänligare om alla var lite mer autistiska och ärliga. Idag känner jag sorg. Sorg över att inte förstått bättre men framförallt sorg inför att jag aldrig mer kommer att kunna lita på någon fullt ut. Förbannad över min naiva tro på allas godhet som uppenbarligen inte var på riktigt. Känslan av att ha blivit utnyttjad är total.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!