måndag 10 februari 2014

Trädgården Friheten

Måndag igen och min alldeles egna, tysta och ensamma dag. Tog årets första check i trädgården, solen sken och marken var fuktig och mjuk. 

Denna trädgård, min femte att planera och skapa ger mig ett sådant lugn att jag valt att kalla den för Friheten. Om det finns någonting som ger mig lugn och frid i sinnet så är det att vara just där. Frihet att andas, njuta, skapa och bara vara. 

Växter är mitt specialintresse och jag kan läsa böcker om och om igen som bidrar med tips och inspiration. Det är avkopplande. Jag har en speciell relation till mina växter som naturligtvis loggförs efter art och placering av mig efter inköp. Det är här aspien i mig får härja loss och nörda in sig totalt. Jag ser på växten hur den mår och vilken slags omsorg den behöver. Så för mig innebär, att ha gröna fingrar bara förnamnet av den kunskap jag besitter. 

Förra veckan var jag på Bergianska Trädgården med min familj , mycket för att få uppleva ljuset i växthuset och få visa och berätta om alla häftiga växter som finns där. Jag påmindes då om när jag var yngre och var där i olika skolsammanhang och jag kände att jag saknat det. Att studera, lära mig nytt, tillhöra ett sammanhang och ha en vision om framtiden. 

Kanske jag kommer att kunna studera igen eller ägna mig åt något som innefattar växter. Jag hoppas det. Tills dess får jag verka på hemmaplan och skapa min egen oas i trädgården Friheten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!