torsdag 15 januari 2015

Vardagssamtal del 1

Igår var jag på den första delen av kursen Vardagssamtal på Aspergercenter. Det var roligt, inspirerande och satte igång Hjärnkontoret. Det var roligt eftersom jag möte tre vänner från en tidigare kurs och dom ämnen som kommer att tas upp är intressanta.

 Vi började med att få frågan vad vi förväntar oss utav kursen. Mitt svar ' Att kunna föra ett samtal som jag egentligen inte är intresserad av', ledde till ett allmänt fnitter i gruppen. För är det inte just det som är utmaningen? Att samtala naturligt om saker som är tråkiga utan att tappa ansiktet, gäspa, gå därifrån eller avbryta på ett klumpigt sätt. För mig är det iallafall en av dom saker jag önskar att bli bättre på. Varför? Jo, för ibland vore det skönt att kunna smälta in i en grupp och känna sig bekväm.

Vi pratade om hur viktig ögonkontakten är för att bekräfta den andre personen. Hur svårt det kan vara att ta eller att hålla kvar en ögonkontakt då man har Aspergerssyndrom.  Jag har inte svårt att ta ögonkontakt men har svårighet att hålla ögonkontakt samtidigt som jag ska beskriva något viktigt. Ofta tittar jag över axeln på den jag samtalar med, vilket leder till att hen vänder sig om för att se vad jag tittar på. Andra kan ha svårt att ta in alla intryck som den andre ger, inte veta hur länge man ska hålla ögonkontakt eller att man kan titta i pannan på någon för att undvika att stirra.

Jag vet att jag blivit mycket modigare med åren och den kunskap jag sökt om kroppsspråk har hjälpt mig. Det ska bli spännande att få utvecklas i detta ännu mer. När jag varit osäker på något så har jag ett ordspråk som jag följer ' Fake it, until you make it. ' jag älskar det. Om jag låtsats att uppföra mig på ett sätt känns det inte lika skrämmande och helt plötsligt har det blivit naturligt. Jag har lyckats ändra på flera av mina beteenden på det sättet.

Må väl /C


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!