onsdag 26 juni 2013

Tandvårdsvecka

Denna vecka har tänderna fokus i vår familj. Att ha tålamod att borsta gaddarna ordentligt är en prövning vid ADHD. Vid Aspergerssyndrom är man extra känslig för smak och känsel i munnen. Jag måste dessutom titta i spegeln för att se vad jag gör med tandborsten. 


Jag är uppfostrad av en pappa som har både tandläkarskräck samt dåliga tänder. Därför har jag alltid varit noga med tandborstningen men kanske inte alltid borstat på rätt sätt. Nu, två år med diverse läkemedel som skapat extrem munntorrhet är det extra viktigt att sköta om tänderna. Jag har fått ett tandvårdskort, vilket innebär att mina tandläkarbesök är gratis och det är tack vare LSS, som Aspergerssyndrom går under. 

Dag 1

Min lilla tjej på  snart 4 år och min mellan kille på snart 10 år ska till tandläkaren. Storebror hoppar upp i tandläkarstolen utan problem. Han har slarvat med tandborstningen och får en instruktion samt ett timglas för att veta HUR länge man bör borsta. Det förvånar mig inte att han slarvat med tandborstningen, då han är en kille med spring i benen.

Sedan är det lilltjejens tur. Denna gång gapar hon som ett lejon och tandläkaren kan räkna till 20 stycken tänder. Hon har pratat hela dagen om sitt stundande tandläkarbesök och dom har läst en bok om detta mycket spännande undersökning.

Vi går därifrån med klister tatueringar i händerna.


Dag 2

Äldsta sonen, 12 år och med diagnoserna ADD samt Aspergerssyndrom har tid och han våndas inför det. Han har gnisslat ner sina mjölktänder och vägrar använda sin natt tandställning som ska skydda tänderna. Vi har trots flera återbesök och justeringar inte fått tandställningen att inte kännas. Jag vet av egen erfarenhet att det gör ont den första tiden men att det går över. Det jag hade som barn är en förmåga att kämpa på vilket min  äldsta son saknar. Jag antar att det är det som skiljer en ADHD personlighet från en ADD. Motivationen, motorn som för oss framåt. 

Vi hämtar lillasyster på dagis, hon vill vara med när storebror undersöks. Det blir ett bra besök. Han har borstat tänderna noga och det börjar komma upp nya fina vuxentänder under dom sönder gnisslande. Nu gäller det att skydda dessa och jag tror att han har förstått allvaret i det.  På fredag ska vi tandställnings mottagningen.

När vi åker i bilen  på väg hem berättar min älskade son att han ska ta tag i sitt liv och fokusera på följande saker:

-Skaffa ett youtube konto där han kan skapa saker och tjäna lite pengar.
-Börja att använda natt tandställningen så att han kommer att ha tänder kvar när han blir vuxen.
-Äta mindre chips och godsaker.
-Vara ute i naturen mer.
-Hitta någon idrott, kanske cykling som han gillar.
-Hjälpa till mer hemma.

Jag blir så förbaskat STOLT över honom. Att han formulerar sina mål och pratar om att fokusera. Kanske det är detta jag och maken väntat på, att han själv ska komma till insikt om att det är han själv som avgör hur han mår. Han säger det så bra själv: ' Jag gillar att bestämma. Jag vill själv bestämma allt!' Jo, jag känner igen det! ;) 

Att gå till tandläkaren upplevs definitivt olika för alla människor. Men för oss Aspies med en extra känslighet är det inte alltid lätt. När man har ADHD har man huvudet fullt upp med andra, viktiga saker att tandborsten åker ut alltför fort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!