torsdag 11 juli 2013

Arbetsminnesträning

Arbetsminnesträning vid ADHD är en vanlig behandling mot svårigheter att hålla kvar info i huvudet, samt genom att kunna göra det så ökas koncentrationsförmågan. Me like

Igår var jag hos min psykolog. Meningen med besöket var att följa upp mitt mående och se om jag fallit ner i depression igen. Så var inte fallet! Jag mår bra och är även ganska jämn i humöret. Jag börjar sakta men säkert börja lita på min egen energi och i och med det även våga planera saker.

Detta är fantastiska nyheter! 



Så istället för att prata om depressionen och eventuella dos höjningar av min nya medicin så blev det en trevlig pratstund. Vi pratade om valpen som kommer på måndag och vilka möjligheter det finns till hösten med aktiviteter och Habiliteringcentret. Jag känner mig försiktigt optimistisk.

 Först och främst ska jag påbörja Arbetsminnesträning. Jag ska tre gånger i veckan a' en timme utföra minnesträning vid en dator i fem veckorstid. Måste medge att jag inte är super taggad inför detta. Det är mer ett måste än en vald sysselsättning, dvs motivationen är låg. Vet dock att jag verkligen behöver detta och min psykolog släpper inte mig vidare till habiliteringen förrän detta är genomfört. Jag undrade om de kommer att kunna mäta mitt arbetsminne före och efter denna insats. Det skulle definitivt upplevas som lättare att genomföra detta om jag delges en fin graf, en kurva på exakt hur mycket bättre mitt arbetsminne blivit efter dessa femveckor. Motivationshöjare! Me like. Han skulle kolla upp det, då det varit så förrut men nu visste han inte. 

Jag hoppas att jag kommer kunna genomföra detta! Om det går så kan man ju iaf nästan säga att min depression är besegrad!? 

Tänk vad denna sommar har att ge mig. Jag njuter av varenda litet ögonblick då allt känns ok. Tacksamhet inför livet och möjligheten att öva upp mitt arbetsminne! ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!