lördag 10 januari 2015

Nu dansas julen ut....

Idag får det vara nog med jul! Årets julfirande känns oändligt och jag har så mycket saker som ska sorteras ner i lådor för att finnas igen nästa år. Jag är otroligt traditionsbunden och julen förknippas med föremål som följt med mig i många år. En viss tomte som alltid står på fönsterbrädet och julgranskulor jag köpt från världens alla hörn.

När jag var liten grät jag varje år när vi slängde ut den vid det här laget taniga granen från balkongen. Granen hade blivit levande för mig som någon med en egen identitet, så när mamma sjöng ' Å så nästa år igen, kommer han min gamle vän. För det har han lovat. ', rann alltid en liten tår ut för min kind. 

Min farmor ordnande alltid julgransplundring för mig och mina kusiner. Vi rullade peng, ritade knorr på grisen och letade paket med hjälp av finns  i fisk, fågel eller mitt i mellan. Jag var lycklig dessa stunder. Tills granen slängdes ut.... 

Jag har fortfarande ett speciellt förhållande till växter och jag sköter dessa med stor omsorg. Även speciella saker betyder saker för mig. Ett minne, en vän, en plats där den brukar stå. Jag kan ägna timmar åt att organisera mina saker tills dom står på det sättet som känns rätt. Där dom hör hemma. Om någon flyttar på den ser jag det direkt. Nu, som mamma till en liten flicka med liknande egenskaper har jag fått vänja mig att hon flyttat på saker efter hennes smak. Detta glädjen mig mycket. Jag är inte längre ensam i detaljernas värld. 

Hoppas ni också dansar ut granen så att planera inför ett nytt år kan börja ta form

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt tack för ditt visade intresse. Jag svarar så fort jag har möjlighet!